Lydia är död. Men det vet de inte om ännu.
Så inleder den kinesisk-amerikanska författaren Celeste Ng sin debutroman Säg inget om Lydia. Jag har tidigare läst hennes Små eldar överallt och jag gillade den mycket. Jag beskrev den som en grekisk tragedi där läsaren redan från början förstår att detta inte kan sluta väl. Tematiken känner vi igen i denna roman, då bokens inledningsmening (uppenbarligen) avslöjar hur det ska gå med Lydia.
Det är sent sjuttiotal i en liten stad i Ohio där alla tycks (med betoning på tycks) känna varandra. Alla är delaktiga i att bevara denna fantasi, denna kuliss av hur en småstad bör vara. Inte minst familjen Lee, som är den familj som gör allt för att passa in. Att passa in är dock inte lätt då familjens kinesiska påbrå inte går att förneka. Folk ser och folk kommenterar. Lydia är dock den som är vitast av sina syskon och torde då ha lättast i att passa in.
Föräldrarna – det finns så mycket att säga om dem – gör vad de kan för att heja på (läs: hetsa, pressa) Lydia. De kämpar för att upprätthålla denna fantasivärld och illusion av lycka. Till deras försvar kan deras egen historia förklara varför de gör de val som de gör. Mamman, som själv en gång var en lyckad läkarstudent, får aldrig möjlighet att slutföra sina studier. Något hon sörjer varje dag. Pappan, universitetsläraren, som ständigt fått kämpa mot krafterna som påstår att han inte passar in i det amerikanska samhället. De vill såklart sin dotter bara väl, men under processen gör de så många avkall på sina egna värderingar och tycks glömma att familjen består av två syskon till.
Grannpojken är den som kommer Lydia närmast den sista tiden i livet. Det är också han som såg Lydia sist. Vad har han för hemligheter? Vad är det för konflikt mellan honom och Lydias bror som hela tiden bubblar upp till ytan? Och vad vet egentligen lillasystern om allt som sker? Lillasystern som ingen ser men som är en iakttagare av rang och som hela tiden samlar på sig vetande som hon inte har någon att berätta det för.
Celeste Ng skriver med ett fint driv i berättelsen och har öga för de psykologiska detaljerna, som gör karaktärerna så intressanta. Den till ytan sett lyckliga familjen visar sig vara djupt splittrad och faller sönder när Lydia – familjens klister – försvinner. Säg inget om Lydia innehåller dock inget överraskningsmoment och handlingen och slutet är tämligen förutsägbart, men det gör inget i det stora hela.
Säg inget om Lydia handlar om trasiga förhållanden, om vardagsrasism och den förlamande drivkraften att passa in då du på ytan särskiljer dig från resten av samhället. Du måste kämpa mer, arbeta hårdare och leverera bättre. Den handlar också om när fantasivärlden raseras och kvar står något annat, kanske något nytt. Men helt klart något annat.
Titel: Säg inget till Lydia
Författare: Celeste Ng
Förlag: Albert Bonnier förlag
Originalutgåvans utgivningsår: 2014
Översättare: Anna Strandberg
Omslagsformgivare: Nebojsa Zoric
Författarporträtt: Lynn SavareseFörfattarporträtt: Kevin Day
Intressant roman. Ska försöka läsa.
Det tycker jag verkligen! 🙂
Nu har jag läst, jag är inte helt positiv. Kanske skulle den passa bättre som TV-serie?
https://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/2020/06/sag-inget-om-lydia-celeste-ng.html
Tyvärr har jag inte heller tillgång till den streamingtjänsten. Blir dock väldigt nyfiken.