Förra veckan bad en gammal kollega mig om hjälp med en fråga hon hade fått på jobbet. En lärare ville ha skönlitteratur till sin högstadieklass som på något sätt tangerade fake news/källkritik och min vän gick bet. Jag gav några halvbra tips men insåg att jag inte kunde hjälpa henne så bra som jag ville. Därför tänkte jag helt fräckt sno hennes fråga om be er fina läsare om hjälp när vi nu faktiskt ska ha en hel temavecka om Medievetenhet! Så, har ni några litteraturtips? Skönlitteratur för alla åldrar och även facklitteratur tycker jag är välkommet. Det kan vara ganska långsökta kopplingar och har ni något annat bra litteraturtips på tema Medie- och informationskompetens så är det naturligtvis också välkommet! Tänk sociala medier och att kunna skilja på sant/faskt och grånzonen däremellan, t ex. Alla tips är välkomna och som vanligt gäller att det går fint att svara nedan, i egen blogg eller på annat ställe men lämna gärna en kommentar och en länk så vi kan hitta era inlägg i så fall.
riktigt viktigt tema, ett litet tips:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/09/kallkritik-kulturkollo.html
Mycket bra tips! Tack!
Jag är inte riktigt säker på om det här är vad som efterfrågas, men jag hänger på ändå 🙂
https://skrivrobert.blogspot.com/2019/09/veckoutmaning-skonlitteratur-om-mik.html
DaVinci-koden är ju fullständigt briljant som exempel!! Att jag aldrig tänkt på det!
Folk går ju på vad som helst ibland. Människor som vallfärdar till Västergötland för att se de platser där Arn Magnusson har levt…
Hahaha, jag vet.:) Att göra det för att man gillar böckerna förstår jag (någon gång ska jag till Maria Langs Nora t ex) men att göra det för att man tror på det är ju bara knepigt.
Helt fräckt tipsar jag om min egen bok Taggad på Insta eftersom jag vet att den används i MIK-sammanhang på många skolor (låg- och mellanstadiet): http://www.ekensten.se/2018/12/lasambassadorer-gillar-taggad-pa-insta.html?m=0
Inte läst men måste kolla upp. Extra plus om den är lättläst, vilket jag gissar om den är utgiven på Nypon förlag?
Japp, lättläst med mellanstadiet som främsta målgrupp, men den passar fint även i lite lägre åldrar och i grundsärskolan. En positiv ”bieffekt” av en lättläst bok är att man hinner högläsa den i grupp för att sedan prata om innehållet tillsammans.
Precis! Något att utgå ifrån när man diskuterar. Så inte lösningen tar för lång tid och man inte hinner diskutera.
Viktigt ämne, tack och lov tror jag att det tas upp oftare i skolan numera. Har mött mnga ungar som nöjt sig med att något ”står på nätet” … Men skönlitterära böcker var inte så enkelt att komma på. Fast jag har försökt.
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/09/vem-ska-man-tro-pa.html
Men vilka spännande exempel! Inte tänkt på det men Gone girl och Sharp Objectr är ju faktiskt väldigt bra exempel. Särskilt Gone girl som ju försöker lura läsaren hela tiden. Statistik-boken har jag tragglat mig igenom för länge sedn och håller med. Inte rolig läsning, men det är verkligen nyttigt.
Här finns mina tips! https://www.enligto.se/2019/09/05/skonlitteratur-om-mik/
Jag älskar den här utmaningen för jag får så mycket idéer som jag själva aldrig hade kommit på! Så bra tips!
Det kändes helt omöjligt, men några kom jag på! Många bra förslag från de som svarat!