Den här veckan packar Kulturkollot åter väskorna och åker till ett annat land. Inte så väldigt långt den här gången: vi hoppar över lite vatten söderut och hamnar i Tyskland.
Om Tyskland och dess kultur finns förstås hur mycket som helst att säga och skriva, och det ska bli intressant att se vilka delar mina fellow kulturkollare plockar åt sig under veckan (och ni läsare som deltar i veckoutmaningen). Ska vi få läsa om storslagen tysk opera(ja, ja, Wagner, jag hör dig…), om digra böcker med familjehistorier- och hemligheter (ja, Buddenbrook-gäng, jag tittar på er) eller, för att fortsätta med Mann, om att sälja sin själ till djävulen? Eller ska vi smälta bort i någon av Modern Talkings alla refränger som enligt den här bloggaren låter ungefär likadant allihop? Nej, vänta! Vi kanske får läsa om arkitektur? Eller daska handen i pannan och tycka synd om oss själva tillsammans med Werther? Eller romantiskt stå och betrakta månen tillsammans med C.D. Friedrich (den här har vi hängandes i vårt uterum i en väldigt ful ram, men jag älskar den):
Det återstår att se. Det första som kom upp i mitt huvud när jag skulle skriva om Tyskland var annars något helt prosaiskt: Öl. Och korv.
Det är gott med öl och korv. Man kan ägna mycket tid åt att äta korv, skriva om korv, springa många kilometer för att förbränna jämra korv, dricka öl, skriva om öl och springa ännu fler kilometer för att förbränna jämra öl. Men det ska jag inte göra, för jag pallar inte ut och springa.
Nä, nu lämnar jag över temat till mina kollegor, och till er läsare, och ser vad ni gör med det. Välkomna till Tyskland!
Förresten har ju kollot varit på besök i Tyskland förr: för nästan fyra år sedan (kära vänner, var tar tiden vägen??) ägnade vi en hel temavecka åt Berlin, med intervjuer, gästblogginlägg av Siv och massor av annat bra. Här hittar du alla inlägg från den veckan!
Bild: Gata i Limburg, en liten tysk stad som vi bara råkade komma till en gång, och som vi blev kära i pga gatorna, husen, pelargonerna, ölen och alltihop. Åk dit, vetja! Bildkälla: Wikimedia commons