Den här veckan pratar vi om bilder här på Kulturkollo och idag tipsar författarna Anna Lihammer och Ted Hesselbom om en bok som faktiskt både blivit TV-serie och dessutom är en väldigt visuell roman. Några av er minns kanske också att Kulturkollo bokcirklade just denna bok för två år sedan?
Boktips! Miniatyrmakaren av Jesse Burton
Ted Hesselbom och Anna Lihammer
Ett dockskåp från 1600-talet utställt på Rijksmuseum i Amsterdam. Ett historiskt skeende där vad
man visste om världen förändrades och förhandlades om. Kampen för att få vara sig själv. En drömsk
berättelse där allt löper samman för en stund och man aldrig kan vara riktigt säker på vem som är
vem.
Vi skriver böcker tillsammans. Vårt gemensamma skrivande började som en slump. Vi
sammanstrålade en sommarkväll på uteserveringen på Halwyllska museet i Stockholm och började
prata om varför historia alltid framställs som om alla var överens. Varför det förflutnas människor
ofta blir en grå massa där alla tänkte och kände och gjorde likadant. Innan vi gick därifrån hade vi
bestämt oss för att skriva en bok tillsammans. Nu har skrivandet blivit en del av våra liv och vi skriver
på vår tredje gemensamma bok. Vi ses ofta, men ännu oftare skickar vi texter till varandra. Ibland lite
längre, ibland bara någon rad eller kort reflektion. Som ett ständigt pågående samtal.
Då och då köper vi böcker till varandra. Kanske någon bok vi läst och gillat, ibland någon vi hört talas
om eller som har med det vi skriver om att göra. Ibland bara för att en bok är vacker. En sådan bok
var Miniatyrmakaren som vi båda läste när vi skrev på vår första bok tillsammans – Med dig vågar jag
allt, en som liksom Miniatyrmakaren vrider och vänder på historien, ser utifrån olika perspektiv och väver in verkliga föremål i berättelserna.
Miniatyrmakaren utspelar sig i 1600-talets Amsterdam och är befriande full av konflikter. Ingen gestalt är den andra lik. Alla har sina egna hemligheter, planer, drömmar, fasor och liksom i det verkliga livet går de inte att förena med varandra till ett enda grått konsensus. Samtidigt är de olika gestalterna delar av större historiska skeenden.
När Petronella anländer till Amsterdam är hon en främling bortgift med en man hon inte
känner. Hon är samtidigt anrik lantadel i desperat behov av att få del av den nyrika
världsmetropolens rikedomar. När Johannes vägrar handla med sina fienders socker handlar det
även om olika syn på hur världen borde vara och inte borde vara.
I centrum av berättelsen står ett dockskåp, som Petronella får i gåva av sin man (och som kan
beskådas på Rijksmuseum i Amsterdam). När hon tar kontakt med en miniatyrmakare för att inreda
dockskåpet börjar miniatyrföremål dyka upp som hon inte beställt. Föremål som visar att någon
känner till alltför mycket av alla de hemligheter hushållet gömmer och som även tycks förebåda vad
som ska hända.
Man kan läsa Miniatyrmakaren som en vacker berättelse där man lär sig mycket om 1600-talets
Amsterdam. Men man kan också läsa den som en berättelse om att vara människa. Om att kämpa för
att få vara sig själv. Om att leva i en tid som förändras men som låtsas inte göra det. Om hur
förändringsskräck leder till en kamp för att upprätthålla traditioner och ordning som drabbar alla som
inte enkelt fogar sig. Och den kan läsas som en filosofi. Vem är miniatyrmakaren? Vem kontrollerar
vem? Vem är docka och vem leker med dockorna? Vem är fri?
Anna Lihammer och Ted Hasselbom är aktuella med den historiska kriminalromanen Solitairen på Historiska Media. Den utspelar sig både på 30-talet och 90-talet och är enligt förlaget en mörk historia där svartsjuka, svek och kärlek bara är en bråkdel av ingredienserna.
Foto: Johanna Jeansson
Kan verklige rekommendera tv-serien. Miljöerna och stämningen var mycket bra!