Den här veckan ska Kulturkollo ägna sig åt siffror. Och längst fram, som temageneral, ställer de mig. Hon som drar fram mobilens miniräknare så fort det handlar om mer avancerade räkneoperationer än tio-kompisarna. Blir det bra, det?
Jo, eftersom vi lägger den avancerade matematiken åt sidan. Det är inte den sortens siffror vi ska ta oss an, utan de magiska talen. Tretalet, sjutalet, om tretton är ett olyckstal (eller om det numera är aderton?), lyckotal, tjugoett…
Det blir som vanligt spännande att se hur mina kollo-kollegor tänker tolka det här temat under veckan som kommer. Själv väljer jag att grotta ned mig i siffran 7, och då närmare bestämt de sju dödssynderna. De är (om nu någon av er lallat iväg i allmän lycklighet och råkat glömma/förtränga alla fel och brister vi borde ha dåligt samvete för):
Högmod
Girighet
Lust
Avund
Frosseri
Lättja
Vrede
Men strunta nu i hur hemska dessa är, och tänk i stället: åh, så mycket bra inspiration till filmer, böcker, konstverk och annat dessa våra lägsta sidor kan ge! Jag tänker på mängder av medeltida konst som verkligen vältrade sig i målande bilder av alla synder människorna kunde begå, men också nutida verk. Ta till exempel filmsviten De sju dödssynderna av Richard Hobert från 90-talet:
Glädjekällan – vrede
Händerna – girighet
Höst i paradiset – lust
Spring för livet – lättja
Ögat – avund
Där regnbågen slutar – frosseri
Födelsedagen – högmod
Eller varför inte klämma in alla synderna i en och samma film? I Seven från 1995 har vi en seriemördare som har ihjäl sina offer på olika vidriga vis, varje mord inspirerat av en av de sju dödssynderna.
Sen är det ju så att jag *kan* ha lagt löjligt många timmar på att försöka få fram (och kombinera) de sju dödssynderna i mobilspelet Doodle Devil. Mycket knapprande (och många fniss) för att försöka para ihop olika element och skapa nya saker, och tänka lite utanför boxen för att skapa ännu fler element och saker med omöjliga kombinationer. Om ni inte har spelat det (eller Doodle God, eller andra Doodle-varianter)(och, nja, jag vet inte om jag bör rekommendera – finns ju en hel del annat kul att lägga sina livstimmar på?)(men om tåget står still och boken är slut, eller om boken är tråkig och mobilen ändå bara ligger där och…) så kan det gå till så här (exempel precis i början på spelet)
Kombinera ”beast” + ”darkness” så får du… ”demon”.
Kombinera ”demon” + ”water” så får du… ”cthulhu” (givetvis)
Eller, lite längre in:
Kombinera ”bomb” + ”mushroom” så får du ”nuclear bomb”.
Och sen skulle man möjligen kunna kombinera ”nuclear bomb” med en av sina seven sins, typ ”wrath”. Bara för att se vad det blev. OM det blev något. Doodle Devil är ett himla kul pusselspel samtidigt som det är väldigt mycket ett ”vad-håller-jag-på-med-egentligen-spel”.
Nå. Nu börjar veckan, och vi får se vart vi går vidare från denna något nördiga mobilspelsinledning. Välkomna!
Bild: Seven sins av Chocolate Mudshake (CC BY-SA 2.0)
älskar tal och siffror, Alfabet av Inger Christensen är helt magisk med Fibonaccis talföljd:
https://hannelesbibliotek.blogspot.se/2014/09/alfabet-av-inger-christensen.html
Tack för tipset! 🙂
nu kan du skryta att du har koll på Fibonaccis talföljd! 🙂
😀 😀
Fibonaccis talföljd eller tiokompisarna… same same…
De sju dödssynderna kan ställas mot de sju dygderna: Ödmjukhet, generositet, kyskhet, medmänsklighet, måttfullhet, tålamod och flit.
Varför är just talet 7 heligt? Finns säkert flera förklaringar, men en av dem är att 3 är Guds tal (Treenigheten förstås) medan 4 är skapelsens tal (de 4 väderstrecken). Lägger man ihop 3 och 4 blir det 7. Det är Skaparen och skapelsen, och något mer utöver detta finns inte.
Talet 6 är dåligt, eftersom det är en ofullgången räkning till 7. Jämför vilddjurets tal, som är 666 enligt Uppenbarelseboken.
Det är intressant, det där med varför vissa tal anses magiska eller betydelsefulla. Och jag tänkte ett tag på att också ta med de sju dygderna i mitt inlägg, men det känns som att de flesta böckerna och filmerna som görs på de här teman handlar om synderna…? Hm.