Drakskeppstrilogin – en vikingaberättelse i tiden

anna-top

Just nu så läser jag Drakskeppstrilogin av Maj Bylock högt för våra elever i årskurs 4. Det finns inget bättre sätt att lära sig,  enligt mig då,  än att ha med skönlitterära texter i ett arbetsområde som vikingatiden. Målet med vårt jobb är att ”Lära om hur livet kunde ha varit för människorna på vikingatiden och hur händelser på vikingatiden påverkat vårt sätt att leva idag” och här kommer Bylocks böcker Drakskeppet, Det gyllene svärdet och Borgen i fjärran in.  

De gestaltar livet för den frankiska flickan Petite som rövas bort från borgen i Frankerväldet av vikingar och förs till ett land som är henne helt främmande. Hon fraktas på en båt över havet, när hon kommer fram är hon träl och hennes vackra kläder förbyts mot säckar. Språket är obegripligt, naturen skrämmer och hon vet ingenting om hur hennes familj har det hemma i Frankerriket. Förutom att vi lär oss om hur livet kan ha varit på vikingatiden för en ung flicka, Bylocks böcker är fenomenalt späckade med fakta utan att eleverna ens reflekterar över det, så kommer vi till de viktiga samtalen om identitet, migration och mångkultur. Då och nu.

Kommer det barn till Sverige idag som kan känna det likadant som Petite? Hur skulle det kännas att komma till en plats där man inte känner någon? Hur upplever man det som är annorlunda?

Är det nu inte lite mossigt att läsa böcker skrivna 1997 för elever 2015 kan tyckas.

Nej, jag tycker att det här är en serie barnböcker som håller att läsa år efter år. Med ett lagom avancerat språk och en gripande och engagerande berättelse så fångas eleverna. De kan relatera till den 10-åriga Petite och känner med hennes utsatthet och den historiska kontexten ger en extra dimension. Böckerna tar starkt parti för de svaga och visar på hur Petite, med hjälp av omtänksamma och kloka människor runt henne, utvecklar sin styrka och självkänsla. Jag är övertygad om att skönlitteraturens makt är stor, den kan hjälpa till att ge barn en levande upplevelse av historia som gör att undervisningen kan nyanseras och fördjupas.

Jag hoppas och tror att när vi läser böcker som de om Petite och samtalar aktivt om dem i skolan, eller i hemmet, så lägger vi en liten sten i bygget till ett samhälle där tolerans och mångkultur är självklarheter. Jag jobbar på liknande sätt med bilderboken om Rosa Parks – Rosas buss och Malala – orden är hennes vapen.

Kanske har ni som läser fler tips på skönlitteratur som skulle passa att läsa och samtala kring?  Tipsa gärna om era guldkorn!

Anna

Jag är en sån som läser ofta och mycket, gärna böcker från hela världen. Reser jorden runt via läsfåtöljen och gillar att diskutera det lästa med andra. Ljudbokslyssnare.

Visa alla inlägg av Anna →