Vill du vinna litterära priser? Se först till att du är man, från Europa, på rätt sida 50 (och med rätt menar jag att du ska ha passerat 50 med råge) och självklart ska du också vara vit. Invandrade författare räknas inte i finkulturella sammanhang om du inte är finkulturell författare som lever i exil i land i Europa, som Gao Xingjian. Nu kan du inte göra så mycket åt just dessa saker, men ge inte upp. Det finns en liten möjlighet att du ändå kan vinna prestigefyllda litterära priser även som kvinna förutsatt att du skriver om andra världskriget. Uppfyller du alla dessa kriterier kan det inte gå fel. Se bara på årets Nobelpristagare Patrick Modiano. Han är man, från Frankrike, född 1945 (ovanligt ung för att få Nobelpriset) och ja, han är vit. Dessutom skriver han om andra världskriget. Frankrike är ett väldigt populärt nobelpristagarland. Faktum är att fler fransmän än kvinnor fått priset. Engelska är dock det mest populära språket, hela 24 pristagare har skrivit sina verk på engelska. Hur många av dem som skrivit böcker om andra världskriget låter jag vara osagt, men såväl Churchill, Hemingway och Kertész har i alla fall gjort det. Sachs och Bashevis Singer lät det judiska folket stå i centrum.
Årets vinnare av Man Booker Prize, Richard Flanagan, är visserligen från Australien och hans bok om andra världskriget utspelar sig inte i Europa, utan i Asien, men i övrigt uppfyller han alla kriterier. Man Booker Prize har delats ut sedan 1969 och har gått till 30 män och 16 kvinnor. Lite bättre fördelning alltså, men fortfarande en lång väg kvar till en jämn fördelning av pristagare. Än så länge behövs Baileys Women’s Prize for Fiction (fd Orange Prize for Fiction) för att lyfta fram även det andra könets litterära verk, men bara de verk som skrivits på engelska och som publicerats i Storbritannien.
Hur ska du då göra för att vinna ett filmpris, som en Oscar? Då priserna finns i kategorier för både män och kvinnor, i alla fall när det gäller skådespelare, har könet inte lika stor betydelse. Viktigast av allt (förutom att du ska vara vit amerikan) är dock att din roll krävt att du förändrat ditt utseende rejält, gärna ska du porträttera en känd person. Se bara på Daniel Day-Lewis, som Lincoln, Ben Kingsley som Gandhi, Nicole Kidman som Woolf och inte minst Charlize Theron, vars rollfigur Aileen Wuornos kanske inte kan räknas som kändis, men helt klart var en verklig person. Är det priset för bästa regissör du vill ha gäller dock samma krav som för Nobelpriset. Vi kan ju inte kvotera in kvinnor hur som helst.
Ikväll delas Augustpriset ut i Konserthuset i Stockholm. Arton böcker är nominerade i tre kategorier och det märks tydligt att kvinnornas kategori är barn- och ungdomsböcker. Senast en man vann barn- och ungdomspriset var 2008, då årets nominerade Jakob Wegelius vann med sin bok Legenden om Sally Jones. Totalt har 22 barn- och ungdomsböcker prisats och av dem är 11 skrivna av män. Hälften alltså. Ändå känns det som kvinnornas pris. Det säger lite om hur hjärnan ibland lurar oss att situationen är mer jämställd än den egentligen är.
I kategorin bästa svenska fackbok, som liksom priset för bästa barn- och ungdomsbok delats ut sedan 1992, är tolv skrivna av män, två av både män och kvinnor och 8 av kvinnor. Priset för bästa svenska skönlitterära bok har delats ut sedan 1989 och hittills har 8 vinnare varit kvinnor. Slutsatsen blir att de tyngsta priserna även i Sverige går till män, svenska sådana, som passerat 50. Påfallande många skriver också om andra världskriget.
Så vilka vinner då i år? Ja, ska man gå på statistiken så är det Steve Sem-Sandberg som tar hem priset för Årets bästa skönlitterära bok för sin De utvalda. Man, över 50 som skriver om andra världskriget. Samtidigt har han redan fått priset en gång och Sara Stridsberg har nominerats fyra gånger utan att vinna, så det kan vara hennes tur med Beckomberga – Ode till min familj. Då hon skriver om sin tragiska pappa, ett annat populärt prisvinnartema, kanske juryn ser henne som en värdig vinnare.
I kategorin Årets bästa svenska fackbok vinner Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter av Anders Rydell, som visserligen är vansinnigt ung, men skriver om andra världskriget. Möjligen kan Per Wästberg stå som segrare med boken om sina föräldrar Erik och Margot, i alla fall om Sem-Sandberg vinner och juryn inte vill ge priset till två böcker om nazismen.
Och priset för bästa barn- och ungdomsbok då? Den enda bok som sticker ut är Jakob Wegelius Mördarens apa, som är den av de nominerade som är skrivna för ungdomar. Annars är det idel bilderböcker och jag tror att Barbro Lindgren vinner för lång och trogen tjänst.
Jag brukar dock aldrig ha rätt då jag tippar prisvinnare ska tilläggas, så det är troligt att vinanrna blir några helt andra. Följ Augustprisets livesändning som startar 17.00 på Augustprisets hemsida. I väntan på galan kan du läsa vad Kulturkollo konfererade kring då de nominerade avslöjades.
Man kan väl knappast påstår att Kertész skriver om ”andra världskriget”? Han skriver på ett existentiellt sätt om erfarenheten av dödslägrerna – väldigt viktig läsning i alla fall.
Missförstå mig rätt, Kertész är en fantastisk författare och Mannen utan öde en otroligt viktig bok. Faktum kvarstår dock att den tiden i vår historia tas upp i många pristagarböcker.